Saturday, May 02, 2009

Amita Bhose and Cicerone Poghirc

Today I found with sadness that on April, 15, Prof. Cicerone George D. Poghirc (b. March 28, 1928), a great Romanian linguist and orientalist, left us for a better world. I have good memories about Professor Poghirc, with which I talked shortly at the phone, when, years ago, he helped my good friend I. D. to publish his Sanskrit - Romanian dictionary (Verbal Roots). I deeply regret that I never had the opportunity to met him.

Those of you, understanding romanian, can read the obituary and a bibliography.

I also regret that I never met Prof. Amita Bhose (February 9, 1933 - October 24, 1992) with which I think I have not only one thing in common and whose writings I like very much. On 1959, by chance, she arrived in Romania which finally turn to be 'one of the capital and revealing events of her life'. After learning Romanian language, she said that she 'discovered a world'. She sustained her doctor's degree in Bucharest, producing an ample and detailed research work on our national poet Mihai Eminescu, Eminescu and India issued in 1978 by the Junimea Publishing House of Iaşi, in the prestigious Eminesciana collection. She translated many romanian litterary works in bengali language and was professor at the Department of Oriental Languages (Bucharest University).

Many other informations about Prof. Amita Bhose can be found at the website dedicated to her amitabhose.net.

8 comments:

Unknown said...

De pe acest blog aflu de moartea profesorului Poghirc :(.

Sunt atrasa de limba sanscrita, pe care am incercat sa o studiez, atit cit o poate studia cineva care nu are studii in domeniul Lingvisticii ... mai intii cu ajutorul dictionarului Monier-Williams, iar mai apoi cu varianta electronica a acestuia (descarcata de pe net), si care mi-a dat posibilitatea sa caut mai usor radacini etimologice comune.

Te-as ruga sa dai mai multe informatii despre acel "Sanskrit - Romanian dictionary (Verbal Roots)" si misteriosul sau autor :)
M-ar interesa sa stiu daca pot face rost de undeva de respectiva lucrare.

Iti doresc o duminica cit mai placuta ...

Calin said...

Buna -X-. E vorba de Dănilă Incze - Dicţionar Sanscrit - Român, Rădăcini verbale - forme şi sensuri -, Editura Universităţii Bucureşti, 1995. http://www.hanuancutei.com/forum/content-page/6392/Comparatie-Intre-Sanscrita-Si-Romana/page/385/
Mesaj #394
Cu siguranta in Bucuresti se mai gaseste prin anticariate. Eu ti-as putea face o copie desi cred ca nu se va vedea tare bine.

Anonymous said...

Intr-adevar, intalnirea cu Amita Bhose ar fi fost memorabila -spui cu regret ca nu ai cunoscut-o.
In manuscris a lasat un Manual de limba sanscrita, in doua volume, pe amitabhose.net sunt postate fotocopii ale primelor pagini din acest manual. Amita Bhose a fost insa lector doctor, nu asistent si de curand editura Cununi de stele i-a publicat trei carti, Eminescu si India e in pregatire - www.edituracununidestele.ro

Carmen MC said...

Amita Bhose a lasat in manuscris un manual de sanscrita, cam 70 de pagini fiind postate pe site-ul amitabhose.net.

E un regret indreptatit, acela de a nu fi cunoscut-o. A fost o personalitate deosebita, ca om si din punct de vedere profesional.

Cateva dintre cartile sale sunt editate de www.edituracununidestele.ro

Calin said...

Buna Carmen. Multumesc pentru comentarii si pentru precizare. Gasisem pe undeva pe net faptul ca fusese profesor asistent, desi in definitiv eu cred ca e prea putin important titlul. Am sters cuvantul asistent din post. Am aflat tot acum de editura si am sa imi comand cartile. Nu stiam de Manualul de limba sanscrita insa am sa il caut pe site. Ar fi interesant daca s-ar publica sau daca s-ar fotocopia in intregime.

carmen mc said...

Buna, Calin.

Cu placere am descoperit linkul spre site-ul Amitei Bhose.

Intr-adevar, postul e prea putin important. Avand insa in vedere ca acum sunt multi conferentiari fara opera iar pe Amita Bhose au dat-o afara de la Universitate, desfiintandu-i postul, nu ma mira ca apare pe undeva asistent.

Vineri este o lansare dubla a cartilor Radha si Krisna si Maree indiana dar am observat ca esti din Cluj.

Manualul de sanscrita va aparea si el, intr-o zi, iar cartile editurii sunt in librarii - Carturesti, Humanitas, ca sa ma refer la cele care sunt in Cluj.

Toate bune,
Carmen MC

Calin said...

Buna Carmen, Am fost tare ocupat zilele astea si nu am mai dat pe aici. Regret ca nu am putut fi de fata insa am sa incerc sa le comand cat de curand.

Carmen Musat Coman said...

Revin cu vesti bune - a aparut primul volum al Manualul de limba sanscrita, al Amitei Bhose.

www.edituracununidestele.ro

Toate bune!