Thursday, February 26, 2009

Matila Ghyka

Prince Matila Costiescu Ghyka (September 13, 1881–July 14, 1965), was a poet, novelist, mathematician, historian, and diplomat, and the Romanian Plenipotentiary Minister in the United Kingdom during the late 1930s and until 1940. Recently, a good friend (I.D.) - which continuously surprise me - put him under my eyes.
In his book 'The Geometry of Art and Life' pleads for a mathematical theory of aesthetics talking about the fascinating relationship between geometry, aesthetics, nature and the human body. This classic study probes the geometric interrelationships between art and life in discussions that range from Plato, Pythagoras and Archimedes to modern architecture and art, flowers, shells and marine life, the human face and much, much more. Also explored: the Golden Section, geometrical shapes on the plane, geometrical shapes in space, crystal lattices and many other fascinating topics.
You can read more about him here (or in romanian). Also, there were published recently 3 articles in romanian: Matila Ghyka, everywhere and nowhere, Following the traces of Matila C. Ghyka and Matila Ghyka in America.

3 comments:

Unknown said...

Citind acest blog, si apoi textul in limba romana pe care l-ai dat in link, am descoperit un lucru extraordinar pentru mine : ca printul Bibescu impreuna cu printul Matila Ghyka au trecut prin Iran, pe atunci Persia.

Vara trecuta am vizitat Palatul Niavaran din Teheran. In pavilionul denumit Saheb Qaranieh exista o camera in care sunt expuse arme si decoratii.
In vitrina am vazut decoratia pe care regele Carol i-a dat-o sahului Iranului ... insa nu m-am intrebat cine i-a inminat-o :)

De abia atunci cind am citit postul tau s-a facut si in mintea mea lumina.
Acum sunt curioasa sa vad daca prin arhiva de la Palatul Niavaran se gasesc fotografii facute in momentul inminarii decoratiei ...

Mai vreau sa spun ca printesa Martha Bibescu a vizitat orasele Isfahan, Teheran si Rasht (la marea Caspica), iar experienta ei de calatorie s-a concretizat intr-o carte.

http://www.persian-language.org/old/english/books/romania/chapter5.htm

Calin said...

Buna -X-. E interesant ce imi spui. Intr-adevar si eu am fost uimit sa aflu doar acum despre el, pasionat fiind de Orient de multi ani. Cartea lui e foarte interesanta, pentru un artist fiind o comoara. Exista si o traducere in romana a celor mai importante dintre cartile lui de estetica publicate in limba franceza: Matila C. Ghyka Estetica si Teoria Artei, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1981. Probabil ai putea da de ea. Eu am cumparat-o chiar azi :). Apoi, mai recent s-a publicat si jurnalul sau in 2 volume: Curcubeie - Popasuri ale tineretii mele, la Editura Curtea Veche. Referitor la linkul pe care mi l-ai trimis, poate vei fi surprinsa sa afli ca toate manuscrisele orientale din biblioteca lui Timotei Cipariu se afla actualmente la Biblioteca Academiei din Cluj, inca neinventariate (din cauza faptului ca nu s-a gasit inca cineva sa stie sa o faca). E interesant ca ai ajuns in Teheran... ai facut-o pe cont propriu sau cu o excursie organizata? Te-a costat mult?

Unknown said...

Locuiesc de mai multi ani in Iran si ori de cite ori am ocazia fac excursii prin locurile turistice, site-uri arheologice, muzee, rezervatii naturale ... etc.

Sunt foarte multe de vazut in aceasta tara cu o suprafata de sapte ori mai mare decit suprafata Romaniei si cu o istorie foarte zbuciumata ... de la ahemenizi pina la regiimul teocratic :).